De eerste sneeuw!

21 november 2020 - Stockholm, Zweden

16-11-2020

In het weekend heb ik eens niks uitgevoerd. De standaard dingen zoals de was en boodschappen doen, daar vul ik mijn zaterdag mee. Eens rustig aan doen mag ook wel eens. Ik heb wel eens gekeken of ik in de kerstvakantie kan gaan reizen. Met de ferry naar Finland, voor maar €12,-!! Of met de trein naar Oslo? Allemaal interessant, maar helaas mag je ook hier niet zo gemakkelijk op reis gaan. De coronacijfers in Stockholm stijgen alleen maar sinds ik hier ben. Ik hoop maar dat het toeval is. Ach ja, dan maar eens kijken of hier in de buurt nog iets te doen is. Ik wil nog wel eens graag naar Djurgården, het rustige eiland van Stockholm met vele musea (waaronder het ABBA-museum). Nog tijd zat om alles te bezoeken. Zeker in de vakantie.

Eigenlijk is in deze week niet verrassend veel spectaculairs gebeurd op stage. Nog steeds veel van hetzelfde experiment, wat ik eindelijk foutloos kon uitvoeren. Ik kan wel zeggen dat ik elke dag weer iets nieuws leer. Is het niet over het vakgebied, dan is het wel over het land of de stad. Het is me namelijk opgevallen dat de inwoners hier ook veel fietsen. Het gekke vind ik alleen is dat ze bijna allemaal een helm dragen (wat tot kinderen tot 15 jaar verplicht is), en dat de meesten ook een veiligheidshesje dragen. Dit dan niet het gekke, maar niemand (okay, bijna niemand) heeft hier licht aan op zijn/haar fiets. Ik zie ze nog steeds niet aankomen als het donker is. Ik bedoel, een helm is best veilig, maar dan vraag je er toch om, om aangereden te worden?

Donderdag was een van mijn saaiste dagen tot nu toe. Bijna de gehele dag voor de laptop. Uiteindelijk kon ik ook het nieuwe experiment voorbereiden. Ik moet nu namelijk cupjes en samples wegen. Het vervelende is alleen dat alles heel nauwkeurig moet. Ik moet 32 samples wegen van 5, 10, 15 en 20 milligram. Voor de niet wiskundige onder ons, dat is behoorlijk weinig. Uiteindelijk was ik er dik een uur mee bezig en was ik wel klaar om naar huis te gaan.

Toen ik uiteindelijk naar huis wilde gaan zag ik tot grote vreugd dat het sneeuwde. Natte sneeuw, maar alsnog sneeuw. Om eerlijk te zijn maakte dat mijn hele dag wel goed, ik hoopte namelijk op een witte kerst. Dit is al een goed begin.

Vrijdag was ik er klaar voor om het grote experiment uit te gaan voeren. Of ja groot, het grootste tot nu toe. Ik moest mijn monsters oplossen in zwavelzuur om ze vervolgend te verdunnen en te verhitten, niet zo moeilijk toch? Maar ik zal Hugo niet zijn als ik geen onhandige fouten zal maken. Na een 2,5 uur incubatie in de middag was ik al bijna klaar om naar huis te gaan. Ik haalde de samples uit de schudincubator om ze vervolgens klaar te maken voor de autoclaaf (een afgesloten drukvat). Nadat alles een kwartier in de autoclaaf stond, besefte ik met pas dat ik de verdunning van de samples vergeten was. Een essentiële stap in het experiment. En ja hoor, al mijn samples waren teer geworden. Ik kon ze meteen weggooien. Weg experiment. Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik besloot weer nieuwe samples te gaan wegen zodat ik maandag weer bij het begin kan gaan beginnen.

’s Avonds zat ik er even doorheen. Ik besloot nog eens gebruik te maken van mijn Disney+ account, maar ondertussen kreeg ik allemaal foto’s van vrienden die aan de drank zaten. Een lekker wijntje, daar had ik even zin in.

Ik besloot de volgende dag zoals elke zaterdag weer mijn boodschappen te doen. Zoals ik al eerder eens heb verteld mogen de supermarkten hier geen drank verkopen boven de 3,5%. En je moet 20 jaar of ouder zijn om hier alcohol te kopen. Ik ging dus naar de zogenaamde Systembolaget, wat letterlijk slijterij betekent. Deze slijterij is door de overheid opgezet om het overmatig drankgebruik in Zweden terug te brengen. Zo, weer wat geleerd vandaag!

Deze Systembolaget was best klein, en behoorlijk druk. Uiteindelijk heb ik een fles wijn gevonden van €12,-. Een van de goedkoopste die ik kon vinden. Ik heb het achteraf opgezocht, deze fles wijn was 3 keer zo duur als in Nederland. Ook nam ik nog een flesje Leffe blond mee voor €2,-. Met de portemonnee lichter en de tas zwaarder ging ik weer een rustig weekend tegemoet.